31 mája 2008

π

Ako ste možno zaregistrovali, včera prebehla médiami informácia o tom, že sa istému 13 ročnému žiakovi z Banskej Bystrice podarilo zapamätať si číslo π na 300 desatinných miest, čím vytvoril nový slovenský rekord. Gratulujeme.

Každopádne, najlepšie svetové výkony v tejto "disciplíne" sa pohybujú v úplne iných rádoch. V súvislosti s fenomenálnou pamäťou Vám odporúčam pozrieť si veľmi zaujímavé videá o Danielovi Tammetovi a o Kimovi Peekovi; je ohromujúce, čoho je ich mozog, a možno principiálne aj mozog každého z nás, schopný.

Tento príspevok som však začal písať s cieľom formulovať pre Vás nasledovnú úlohu: Predstavme si, že si budeme musieť zapamätať postupnosť povedzme 15 cifier. Nebudeme si môcť pritom vôbec nič poznačiť, avšak môžeme použiť akúkoľvek mnemotechnickú pomôcku, ktorú si vopred pripravíme (a budeme ju môcť používať ako pri zapamätávaní si, tak aj pri rekonštruovaní danej postupnosti čísiel). Máte nejaké nápady, akú pomôcku by ste si pripravili Vy?

10 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Nas mozog je vraj radovo lepsi v navigacii, pamatani si cesty. Videl som dokument o chlapikovi, ktory si dokaze zapamatat v priebehu kratkeho casu poradie vsetkych kariet v balicku. On o tom tiez hovoril, ze si postupnost kariet na zapamatanie vzdy pretransformuje na prechadzku mestom kde su tie karty na rohoch ulic alebo tak nejak. Tu cestu si potom v hlave dookola predstavuje a opakuje.
Na zapamatanie postupnosti cisel by som si napriklad zobral mapu, kde by som si vybral cestu cez postupnost miest so vzdialenostami proporcionalnymi k velkosti cisel na naucenie. alebo tak nejak:)

Anonymný povedal(a)...

ja ked som sa zo zabavy ucil cifry pi naspamat, bol som prekvapeny ake je to lahke - asi za tyzden som si pamatal nieco cez 160 cifier. stacilo si to par krat za den opakovat, cestou do skoly a pri umyvani zubov:) pridaval som vzdy okolo desat novych - rozclenoval som si to do skupiniek, ktore sa mi dobre pamatali (3993, 7989 a podobne) a pri uceni a opakovani som si sekvenciu vizualizoval. (ziadne zlozite mapy ani transformacie na vety so slovami dlziek prislusnych cifier, jednoducho som len "videl postupnost") pamatanie sekvencii cifier sa da podla mna vycvicit, ako mnoho inych veci - ked clovek nieco nove vyskusa, je castokrat prekvapeny, ake ma vlastne velke moznosti. feynman pisal o tom, ako cuchom rozpoznaval, kto sa dotykal nejakych objektov. vnimavost aj pamat sa daju cvicenim velmi dobre rozvijat.

Anonymný povedal(a)...

rasto: nejak tak podobne by som na to isla tiez. vizualizaciu cisel v hlave a rozdelovanie do 'peknych'skupiniek pouzivam vzdy, ked si nejake cisla potrebujem zapamatat. kolko cifier pi by som ale tak zvladla, je uz ina otazka. :-) verim, ze existuju aj nejake rafinovanejsie postupy, ale mne vzdy pridu komplikovane. mozno si vsak na ne treba len zvyknut...

Radoslav Harman povedal(a)...

Ako to odoznelo v prvom príspevku, tiež si myslím, že náš mozog vníma rôzne kódovanú informáciu rôzne efektívne.

Je asi pravda, ako píše Rasťo, že učiť sa naspamäť postupnosť čísiel je ľahšie ako by si človek myslel, najmä keď v nej nachádzame rôzne vzory (ale tým už vlastne využívame špecifiká našej ľudskej pamäte; inak 160 cifier je skutočne dobrý výkon). Ale ja by som sa skoro až stavil, že by bolo možné skonštruovať nejakú prešpekulovanú mnemotechnickú pomôcku, ktorá by to zapamätávanie uľahčila.

Poznám mentálne mnemotechnické techniky ako básničky s príslušnou dĺžkou slov, ktoré sú však vopred vymyslené na konkrétnu postupnosť. Ja som skôr mal na mysli nejakú (hoci aj priamo fyzickú, ako je tá mapa) pomôcku, ktorá by uľahčila zapamätávanie si vopred nešpecifikovanej postupnosti cifier.

Ja by som aj jeden amatérsky nápad mal; možno by ho mohol niekto zdokonaliť. Napísal by som si zoznam najčastejších 1000 slov (možno len podstatných mien) a každému takémuto slovu by som priradil cifry od 000 do 999. Potom by som danú postupnosť povedzme 15 cifier previedol na 5 slov a tieto slová by som si podľa mňa zapamätal s oveľa väčšou istotou ako holých 15 cifier. Napríklad (použijem svoj frekvenčný slovník angličtiny, ktorý mám v Exceli) 15 cifier čísla π nasledujúcich po notoricky známych 3.14 je

159 265 358 979 323

čo je v mojom kóde

role, environment, discussion, touch, style

Čo poviete, nie je ľahšie si zapamätať tie slová?

Anonymný povedal(a)...

Ked sme sa niekedy na chemii museli biflovat periody ci skupiny prvkov (uz neviem, ako sa to nazyva) z mendelejevovej tabulky, tak som sa tiez snazil zapamatat si ich ako slova.
Dodnes si jednu pamatam ako vtipny jazykolam LIBEBCNOFNE. teraz ked som sa po 15tich rokoch pozrel do m.tabulky tak vidim, ze som si cely ten cas spravne pamatal druhy riadok:)
Moja byvala ucitelka dejepisu spominala, ze ked sa na vysokej snazili so spoluziakmi naucit zlozite mena babylonskych panovnikov, tak si ich menami vzajomne nadavali.
Myslim, ze sposobov ako si zapamatat nieco neprirodzene ako postupnost cisel moze byt vela. Ale vsetky sa snazia postupovat tak ako o tom hovoria kognitivni vedci: pre zapamatanie je najdolezitejsie nad informaciou premyslat, k comu si clovek potrebuje vytvorit nejaky kontext. az druhe v poradi je opakovanie a to, ci cloveku pripada informacia na zapamatanie zaujimava je na konci.

Anonymný povedal(a)...

radoslav: mam len jednu otazku k tvojmu napadu. zapamatat si tych pat slov je fajn, ale pamatas si aj ich spatne odkodovanie? lebo o to by tiez malo ist... (a zas nosit v hlave zoznam 1000 slov... no neviem. :-) )

Radoslav Harman povedal(a)...

a: Potrebujeme mnemotechnickú pomôcku, ktorú môžeme používať ako pri zapamätávaní si, tak aj pri rekonštrukcii danej postupnosti (len nemôžeme si nič poznačovať, ani nijako tú pomôcku meniť, iba si ju pozerať; tak som to myslel už pri písaní príspevku).

Pre môj návrh by tou pomôckou bol slovník, ktorý ma pri kódoch 000-999 napísané príslušné slová (to by sa používalo pri zapamätávaní si) a tiež spätný slovník, ktorý by abecedne usporiadaným slovám priraďoval ich kódy (na rekonštrukciu danej postupnosti čísiel).

Netvrdím, že to má nejaký praktický význam, ale z hľadiska predstavy o našej pamäti je to podľa mňa zaujímavé. Totiž či si už pamätáme priamo tie čísla, alebo tie slová, tak sa jedná o rovnaké množstvo informácie (vyjadriteľné v bitoch), ale v tom druhom prípade sa nám to isté množstvo informácie udrží v hlave oveľa spoľahlivejšie.

katka povedal(a)...

Ja mam taky problem, ze si skor zapamatam SPZ nejakeho auta ako typ toho auta. Ked tak citam tuto diskusiu, zacinam mat pocit, ze ide o nejaku anomaliu... :)

Radoslav Harman povedal(a)...

katka: Ja mam pocit, ze si lahsie zapamatam povedzme tych 5 slov ako 15 cifier (pozri moj komentar vyssie), ale urcite to moze byt velmi individualne.

Mozno na buduci rok dam studentom na pocitacovej statistike experimentalne otestovat prave toto :)

Anonymný povedal(a)...

katka: neboj, ziadna anomalia. :-) ja by som si tiez lepsie zapamatala cisla ako slova. tie by som mala tendenciu zamienat synonymami...